Online gestaltes

waarom blijft Nederland achter?

Ondernemende gestaltes.

Ondernemende gestaltes. 1024 683 Lonneke

We maken ons allemaal zorgen of we wel gezien worden. Gezien worden op feestjes, events en samen met een geselecteerde groep mensen. Belangrijker nog is hoe wij gezien worden. Dagelijks wordt er veel aandacht besteed aan het uiterlijk voorkomen. Helaas beperkt dit zich slechts tot gestaltes.

Ondernemend Nederland

Waarom denkt ondernemend Nederland er niet zo over? Zodra een bedrijf het visueel goed op orde heeft worden zij als strategische, commerciële geldwolven aangemerkt met van die marketingmannetjes. Kleine bedrijven of ZZP’ers lijken zich hier lijnrecht tegenover te willen stellen met het idee meer betrokkenheid uit te kunnen stralen. Het idee lijkt goed, maar schiet het doel voorbij. Wat zegt een matig uitgevoerd logo of een ontoegankelijke website over de betrokkenheid van de onderneming.
Je komt tegenwoordig niet meer weg met matige websites door de digitalisering en de hogere eisen waar de doelgroepen met rap tempo aan gewend raken door de nieuwste technologieën en ontwikkelingen.

Paul Cookson, Engelse schrijver en dichter van meer dan zestig boeken, omvat dit kort maar krachtig.

Websites promote you 24/7: No employee will do that.

Regelmatig krijgen imagomakers de opmerking dat het werk “te mooi”, “te strak” of “te modern” is. Deze termen zijn voor creatievelingen nooit te begrijpen. Helaas hebben vormgevers blijkbaar niet hun diploma gehaald om de digitale wereld mooier te maken dan de wrede huidige wereld waarin wij leven. Een vormgever heeft zijn handtekening op het waardevolle papiertje gezet om het kladje van de klant als zodanig over te nemen met hun eigen tools en gereedschap.

Te direct opgeschreven? Waarschijnlijk wel. Het is echter helaas toch de ruim 75 procent die het web en het portfolio van ontwerpbureaus overheerst.

Het gevoel voldoende gezien te worden als je een website hebt. Maar het hebben van een huisstijldrager of een website, vormt nog geen gestalte.